Keliru Pasang Bendera Indonesia, Menpora Malaysia Minta Ampun

Menteri Pemuda dan Olahraga Malaysia Khairy Jamaludin meminta maaf kepada Imam Nahrawi khususnya pada masyarakat Indonesia ihwal gambar bendera Indonesia yang dipasang terbalik di buku cinderamata Sea Games 2017.

Permohonan maaf Khairy dipublikasikan via akun Twitternya, dengan membalas cuitan Menpora RI Imam Nahrawi yang mengecam kesalahan panitia Sea Games yang memasang bendera Indonesia terbalik pada buku yang dipegang oleh jutaan masyarakat dunia.

Khairy menyebutkan bahwa gambar bendera Indonesia yang terbalik tersebut tidak ada unsur kesengajaan maupun niat jahat dari pihak Malaysia kepada Indonesia yang menjadi peserta Sea Games 2017.

“Bapak Imam, Please accept my sincere apologies for this. Sesungguhnya tiada niat jahat. Saya amat kesal dengan kesilapan ini. Mohon maaf,” ungkap Khairy.

Spontan Sekretariat Sea Games Kuala Lumpur langsung mengeluarkan nota permohonan maaf kepada masyarakat Indonesia karena telah menyematkan gambar bendera Merah Putih terbalik di buku cinderamata pada pembukaan Sea Games 2017.

Berikut isinya ;

Kenyataan Mengenai Isu Bendera Indonesia di Buku Cinderamata Upacara Pembukaan Sukan SEA KE-29.

Kami merujuk kepada buku cinderamata khas Kuala Lumpur 2017 yang telah diedarkan pada upacara pembukaan Sukan SEA ke-29.

Kami ingin memohon maaf kepada rakyat Indonesia di atas kesilapan yang tidak disengajakan dalam mencetak bendera Indonesia dalam buku cinderamata tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Pengelola Malaysia (MASOC) dan Menteri Belia dan Sukan YB Brigjend Khairy Jamaludin akan membuat kunjungan hormat akan rekan sejawatnya Imam Nahrawi pada hari esok sekali lagi untuk memohon maaf bagi pihak MASOC.

Kesilapan ini adalah amat disesali dan kami percaya hubungan erat di antara dua negara ini akan lebih diperkukuhkan di bawah semangat Sukan SEA.

Dikeluarkan 19 Agustus 2017 oleh,

Jawatankuasa Pengelola Malaysia.

  DVD MURATTAL
Share on Google Plus

About Muslimina

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentar:

Post a Comment